Natuurlijk hopen we als NIVRE dat iedereen tevreden is over uitvoering van het werk gedaan door NIVRE-experts of NIVRE-werkgevers. Het kan onverhoopt toch voorkomen dat je niet tevreden bent, een andere verwachting had of je onheus bejegend voelt. Als dat het geval is kunt u een klacht indienen. Alle NIVRE-experts en NIVRE-werkgevers vallen hiervoor onder het NIVRE Tuchtrecht.
Het tuchtrecht van het NIVRE is een bijzondere vorm van rechtspraak. De tuchtcommissie van het NIVRE, uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie De Geschillencommissie, beoordeelt of een NIVRE-expert of aangesloten NIVRE-werkgever heeft gewerkt volgens de geldende professionele standaard en gedragsregels.
Het tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken en om de particulier, het bedrijf of het slachtoffer te beschermen tegen onzorgvuldig handelen van een NIVRE-expert of NIVRE-werkgever.
Alle NIVRE-experts en NIVRE-werkgevers die zijn aangesloten bij het NIVRE en de daar werkzame experts vallen onder het NIVRE tuchtrecht. Dat betekent dat zij zich moeten houden aan de professionele standaard en de NIVRE gedragsregels. Doet een expert dat niet, dan kunnen zowel particulieren als bedrijven doorover een klacht indienen. Indien de klacht gegrond is, kan de expert voor de overtreding tuchtrechtelijk worden bestraft. De Geschillencommissie in Den Haag behandelt de klachten voor het NIVRE en heeft daarvoor een Klachtenloket en de Tuchtcommissie ingericht.
Let op! Klachten over de inhoud van een expertiserapport of klachten tegen een verzekeraar kunnen bij zowel het Klachtenloket als de Tuchtcommissie niet worden ingediend. Deze klachten worden behandeld door het Kifid te Den Haag.
Het eerste aanspreekpunt bij een klacht over het gedrag van een NIVRE-expert, is het Klachtenloket NIVRE. Het Klachtenloket bemiddeld tussen de klager en de NIVRE-expert en kijkt hoe de klacht kan worden opgelost. Als de bemiddeling niet gelukt is, kan er een klacht ingediend worden bij de Tuchtcommissie. Het klachtenloket doet geen uitspraken over klachten. Meer informatie of klacht indienen via Klachtenloket NIVRE.
De tuchtcommissie neemt de klachten in behandeling volgens een tuchtrechtprocedure. Het verloop van een tuchtrechtprocedure verschilt per klacht. Zo kan er is besloten worden door de voorzitter van de Tuchtcommissie of een klacht wel ontvankelijk is. Bij het bepalen of een klacht ontvankelijk is, wordt onder meer gekeken of de klacht tijdig is ingediend (3 jaar na schadedatum) en of het geen inhoudelijke klacht is. Inhoudelijke klachten worden behandeld door het Kifid. Nadat er een klacht is ingediend, volgt eerst een schriftelijk vooronderzoek. Zo mag de NIVRE-expert eerst reageren op de klacht.
Na het vooronderzoek, zal de klacht in behandeling worden genomen door de Tuchtcommissie. Dit is een mondelinge behandeling. De Tuchtcommissie bestaat uit 3 personen: Een onafhankelijk juridisch geschoolde voorzitter (vaak in het dagelijks leven een rechter), een persoon namens de Consumentenbond of het MKB en een NIVRE-expert namens het NIVRE. De mondelinge behandeling van de klacht gebeurt in het bijzijn van klager en de beklaagde NIVRE-expert. De Tuchtcommissie zal na de mondelinge behandeling een eindbeslissing geven. Er is geen hoger beroep mogelijk na deze eindbeslissing van de Tuchtcommissie.
Meer informatie te vinden via de Tuchtcommissie.
Het kan zijn dat je als NIVRE-expert of NIVRE-werkgever een klacht hebt over een collega NIVRE-expert of NIVRE-werkgever. Deze kun je eveneens indienen bij het Klachtenloket.
Deze klachten worden behandeld door onze interne vertrouwenscommissie.
Reglement Vertrouwenscommissie