13 december 2024

Hoe werkt dat nou, het indienen van een klacht?

Auteur: NIVRE
Tuchtrecht
Infografic Tuchtrecht

Als kandidaat NIVRE Register-Expert en als NIVRE Register-Expert val je onder het NIVRE tuchtrecht. Ook de experts die niet ingeschreven zijn bij het NIVRE, maar wel werkzaam zijn bij een werkgever die lid is van het NIVRE, vallen onder het NIVRE tuchtrecht. 

Het tuchtrecht bestaat uit twee stappen. De eerste stap is klachtbemiddeling en de tweede is de behandeling van de klacht door de tuchtcommissie NIVRE. 

De afhandeling van klachten is ondergebracht bij een onafhankelijke, door de overheid geaccrediteerde klachten- en geschilleninstantie: De Geschillencommissie uit Den Haag.  

Klachten komen in eerste instantie binnen bij het klachtenloket NIVRE dat probeert de klacht in samenspraak met de klager en expert op te lossen. Lukt dat niet, dan kan de klager erin berusten of beslissen om een klacht in te dienen bij de tuchtcommissie NIVRE, de instantie die de klachten over het gedrag van de NIVRE-ingeschrevenen behandelt. 

Om een geschil bij de tuchtcommissie aanhangig te maken moet de klager een doorverwijzing van het klachtenloket hebben. Vervolgens moet de klager zelf de klacht bij de tuchtcommissie indienen. Een klacht indienen bij het klachtenloket of bij de tuchtcommissie zijn dus twee afzonderlijke trajecten. 

Zie ter verduidelijking bijgaande infographic.

Anderen bekeken ook