13 december 2024

Duurzaam schadeherstel: wat wil de klant?

Auteur: Verbond van Verzekeraars
Duurzaam Schadeherstel
Schade auto

Het Verbond van Verzekeraars heeft dit najaar onderzoek laten doen onder 1.500 consumenten die een auto bezitten en/of zelfstandig wonen om te ontdekken hoe groot de kans is dat consumenten voor gebruikte auto onderdelen kiezen. Uit dat onderzoek blijkt dat 78 procent van de autobezitters (waarschijnlijk) voor het gebruikte portier zou kiezen. Ook bij respondenten die zeggen ‘weinig tot niets’ aan duurzaamheid te doen, kiest 45 procent toch voor de duurzame optie.

In het onderzoek is een indeling gemaakt op basis van de houding die consumenten hebben over duurzaamheid. Zo kiezen de voorlopers er bewust voor om duurzaam te leven, terwijl de klimaatontkenners duurzaamheid juist onzin vinden. Daar tussenin zitten de gemakzoekers (‘ik recycle af en toe, maar het is niet mijn hoogste prioriteit’), de consumenten die passief (‘ik doe heel weinig, want het maakt toch niet uit’) en degenen die bewust en actief zijn (‘waar mogelijk probeer ik duurzame keuzes te maken’).

Manifest Duurzaam Schadeherstel

Het onderzoek bevestigt dat de ketenpartners verzekeraars, schade-experts en reconditioneerders op de goede weg zijn. Zij hebben het Manifest Duurzaam Schadeherstel ondertekend. Beleidsmedewerker Timo Tijsterman, die namens het Verbond betrokken is bij de verdere uitwerking van het manifest, is vooral blij met de uitkomst dat de meerderheid voor duurzaam herstel had gekozen als die mogelijkheid er was. “Dat is namelijk precies waar we nu druk mee bezig zijn. Vanaf januari gaan er achttien pilotprojecten van start en dit onderzoek geeft inzicht hoe we die pilots verder kunnen aanscherpen.”

Meer weten? Lees het volledige artikel op de site van het Verbond.

Anderen bekeken ook