11 december 2024

Crawford: “Ga het gesprek aan!”

Auteur: NIVRE
Duurzaam Schadeherstel
Dennis Jansen - Crawford

De markt blijft zich doorontwikkelen op het gebied van duurzaam schadeherstel. Wat Crawford daarvan merkt en er zelf aan doet? Register-Expert Dennis Jansen is Manager Property bij Crawford & Company Nederland en doet zijn verhaal. 

“Crawford heeft een wereldwijde Sustainability Policy. Sustainability gaat bij ons om meer dan slechts ecologische duurzaamheid. Het gaat ook om goed ondernemerschap, maatschappelijk verantwoord ondernemen en compliant zijn. Dat zijn aspecten die bij ons hoog in het vaandel staan. Sustainability ziet bij Crawford uiteraard ook toe op environmental. Dus bijvoorbeeld het reduceren van je ecologische voetafdruk door minder te reizen, minder vaak de auto te pakken en meer digitaal te vergaderen waar mogelijk. In Nederland is er een grote focus op het elektrificeren van het wagenpark, iets wat ook bij ons gebeurt. Internationaal reizen willen we ook binnen de perken houden. Zo proberen we ons steentje bij te dragen. 

Duurzaam schadeherstel heeft alles te maken met bewustwording binnen de keten. Zo willen we verzekerden bewust maken van meerdere opties voor herstel. Wij kunnen bijvoorbeeld aangeven dat iemand vanuit de polis recht heeft op vervanging na schade, maar dat herstel ook een goede optie is. Vanuit verzekeraars zie je ook steeds meer uitbreiding van de services als het gaat om het herstellen en refurbishen van goederen na schade. Op die manier is er minder productie van nieuw nodig. Het gaat dus om het voorleggen van twee opties: duurzaam herstel met hergebruikte materialen, of vervangen. Je merkt dat er zeker in het particuliere segment, maar ook wel in het bedrijfsleven in het kader van de CSRD, steeds meer animo voor is. Dat is mooi om te zien.

 

ESG-officer

Crawford heeft een ESG-officer (Environmental, Social & Governance). Dat is iemand die eindverantwoordelijk is voor, onder andere, het duurzaamheidsbeleid wereldwijd. “Wij rapporteren vanuit Crawford & Company (Nederland) B.V. naar de ESG-officer die eindverantwoordelijk is. Op die manier kan de jaarlijkse verslaggeving worden weergegeven. Hierbij zijn huidige wet- en regelgeving omtrent deze materie leidend.” 

Bij Crawford durven ze het gesprek aan te gaan en is er rondom herstel veel mogelijk. “Wij werken voornamelijk vanuit het principe dat zaken bespreekbaar en overwogen moeten kunnen worden. Stel bijvoorbeeld dat er een ‘traditionele’ polis is waarin duurzaam herstel nog niet is opgenomen, maar de gedupeerde vraagt er wel om, dan maken we dat altijd bespreekbaar met onze opdrachtgever. Je hebt namelijk (bijna) altijd de optie om te herstellen, ook in de oude polis. Je moet alleen het gesprek voeren. De persoon die de uiteindelijke beslissing neemt is natuurlijk de eigenaar van het goed, maar ook al is vervanging voor nieuw mogelijk conform de polis en vraagt die eigenaar er niet om, kan je herstel altijd bespreekbaar maken. Daar willen we wel echt op sturen. Het begint immers allemaal bij bewustwording.

Ook zijn er veel verschillende opties mogelijk. Je kunt met gedupeerden ook over waardevermindering spreken, aanvullend op het duurzame herstel, in geval de schade niet volledig cosmetisch hersteld kan worden en voor zover hier economisch verantwoord ruimte voor is. De eigenaar van het goed is uiteraard degene die uiteindelijk beslist, maar het gaat wel om het creëren van awareness.”

 

Interne scholing en de discussie voeren

Ook bij de medewerkers van Crawford wordt er aangestuurd op die bewustwording. “Het begint bij scholing en discussies voeren. Zo hebben we twee keer per jaar een centrale bijeenkomst waar ook duurzaamheidsonderwerpen ter sprake komen. Daarnaast bieden we ook tussentijdse interne scholing op vaktechnisch gebied aan, waarbij dit onderwerp ook regelmatig aan bod komt.” 

En hoe zit dat met de gehele schadeketen? Wordt er bijvoorbeeld ook gelet op het bezit van een duurzaamheidslabel? Dennis: “Op dit moment wordt deze vraag ‘nog’ niet bij ons neergelegd. Ik denk dat het ook niet per se aan ons is om daarnaar te vragen. Er zijn daarentegen wel steeds meer verzekeraars die dit van hun herstelpartners verlangen en wij zien ook dat deze herstellers bij ons aangeven aan certificeringen met betrekking tot duurzaamheid te voldoen. Zo zie je dat er dus wel beweging in die markt zit.

Als experts draaien we dus niet aan de knoppen als het gaat om het inzetten van een bepaalde koers, maar we zijn wel medeverantwoordelijk voor een stukje bewustwording.

Het is een zeer innovatieve markt en ik merk dat het verschil in prijs steeds kleiner wordt, wat heel mooi is om te zien. We zijn er echter nog lang niet. Maar het begin is er: namelijk het gesprek aangaan met de verzekerde, je opdrachtgever en andere betrokkenen.”

 


Manifest Duurzaam Schadeherstel

Medio 2023 hebben het Verbond van Verzekeraars, het NIVRE en Schoonmakend Nederland een manifest ondertekend waarin ze de ambitie uitspreken om duurzaam schadeherstel eind 2027 de gangbare praktijk te laten zijn in de propertymarkt. Daarbij gaat het niet alleen om het herstellen van de schade, maar bijvoorbeeld ook om het gebruik van milieuvriendelijke materialen, minder transportbewegingen en minder afval door in te zetten op hergebruik van voorwerpen en materialen. Door de CO2-uitstoot binnen het schadeproces te reduceren draagt de keten bij aan een groenere toekomst. 

Om daar te komen hebben de drie ketenpartners een plan opgesteld dat uit fases bestaat. In fase één zijn drie werkgroepen gevormd die zich over deze uitdaging buigen. In fase twee hebben in totaal zes projectgroepen geïnventariseerd welke onderwerpen als pilot kunnen dienen. Dit heeft geleid tot 18 verbetermaatregelen waarmee aan de slag wordt gegaan. Samen. Want deze ambitie bereik je niet alleen. We hebben de hele schadeketen hier hard voor nodig.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Anderen bekeken ook