16 oktober 2024

Woodgate & Clark – Visie op een duurzamere toekomst

Auteur: NIVRE
Duurzaam Schadeherstel
Woodgate & Clark

Publicatiedatum: 17 oktober 2024

Woodgate & Clark. Een bedrijf met een nieuwe naam, maar daardoor niet minder ervaren. Directeur Erwin Dijkhuis heeft sinds de lancering van de nieuwe naam van het expertisebureau in 2019 een kundig team om zich heen verzameld. Hij deelt zijn kijk op het Manifest Duurzaam Schadeherstel en legt uit wat voor stappen er binnen zijn bureau zijn genomen om daadwerkelijk naar een duurzamere toekomst toe te werken. 

Erwin is groot voorstander van een duurzame aanpak. “Als wij zo doorgaan zullen we onze wereld niet zo netjes achterlaten voor onze kinderen. Daarom vind ik het manifest ook zo mooi. Duurzaam herstel als nieuwe norm, leuk! Ik verwacht dat we daardoor ook weer meer vakmanschap gaan zien; timmerlieden mogen weer timmeren. Natuurlijk valt niet alles te herstellen. Dat is ook niet altijd verantwoord vanuit technisch oogpunt, maar ik denk dat het wel een zeer goed uitgangspunt is.”

Bij Woodgate & Clark speelt de duurzaamheidsgedachte al langer. “Er worden meerdere initiatieven genomen om onze ecologische voetafdruk te verlagen”, vervolgt Erwin. “Tot op bepaalde hoogte word je natuurlijk gestuurd door je opdrachtgever en heb je te maken met de wens van een verzekerde. Dan moet duurzame vervanging wel verdedigbaar zijn en daar zie je dat het ook aankomt op je communicatieve skills. Wij moeten iemand duidelijk zien te maken dat een duurzaam hersteld ‘product’ niet onderdoet voor een nieuw product, en dat het daarnaast een stuk beter is voor onze planeet om te herstellen in plaats van te vervangen.”

CO2-uitstoot verlagen

Maar duurzaamheid hoeft natuurlijk niet alleen in het herstellen te zitten. “Het zit ook in onze CO2-uitstoot. Steeds vaker kijken wij of het daadwerkelijk nodig is een expert fysiek naar een schade te sturen. Kleinschalige schades kunnen we soms ook met foto’s of via Teams oplossen. Natuurlijk moet je daarbij oog houden voor de gedupeerde, maar wanneer een schade op afstand afgehandeld kan worden is dat voor iedereen voordeliger. Verder bestaat ons wagenpark, op één hybride na, alleen nog maar uit volledig elektrische auto’s. De moedermaatschappij heeft dat doorgevoerd in een tijd waarin dat nog niet zo vanzelfsprekend was. Dat maakt me trots. Het lijken kleine stapjes, maar bij elkaar opgeteld kan dit echt al een heel verschil maken.”

Erwin vertelt hoe hij de duurzaamheidsgedachte tussen de oren van zijn medewerkers probeert te krijgen. “Ik zie de transitie naar duurzaam schadeherstel als een grote verandering. En wanneer ik een grote verandering wil doorvoeren binnen Woodgate & Clark, ga ik bijeenkomsten organiseren. Kleinschalige, want het gaat om kennisoverdracht, niet om netwerken. Ik denk dat deze manier ook voor het NIVRE goed zou kunnen werken: ga langs bij bedrijven en spreek de verantwoordelijke teams daarop aan. Vertel welke kant we op willen en hoe we het gaan doen. Tegenwoordig wordt iedereen bedolven onder nieuwsbrieven. Als je de boodschap écht wil overbrengen is het een stuk effectiever om fysieke bijeenkomsten te organiseren.”

Minder e-mailen

“Het e-mailverkeer is tevens iets dat wij binnen Woodgate & Clark hebben weten te verminderen wat een forse CO2-reductie heeft opgeleverd. Een rapport wordt normaliter meerdere keren heen en weer gemaild vanwege ons vier-ogen principe. Wij hebben binnen onze Sharepoint-omgeving verschillende mappen waar de verantwoordelijken wijzigingen kunnen aanbrengen in rapportages. Op die manier hebben wij het e-mailverkeer op jaarbasis al gereduceerd met zo’n 100.000 e-mails, wat een enorme invloed heeft op de ecologische voetafdruk.” En dat is niet het enige. Woodgate & Clark heeft een samenwerking met Trees for All en laat bij elk nieuw dossier een boom planten.

En hoe zit het met de eisen aan herstelbedrijven? In principe schakelen wij die niet zelf in waardoor wij weinig te kiezen hebben; verzekerden zijn daar leidend in. Het is echter wel onze taak om verzekerden bij de hand te nemen en te begeleiden. Wij zouden duurzaam werkende partijen dus wel aan kunnen bevelen. Alles hangt natuurlijk ook dan weer samen met de manier waarop je het brengt.”

Investeren in ontwikkeling

Erwin wil ook nog graag een oproep aan de branche doen. “Investeer in ontwikkeling! Iedereen kan kennis tot zich nemen over de werking van een polis, of een opleiding tot NIVRE Register-Expert volgen. Maar dat is slechts een deel van je werk. Hoe mooi zou het zijn als we experts meer bouwkundige kennis konden bijspijkeren, bijvoorbeeld over duurzame isolatiematerialen? En dat geldt ook voor inhoudsexperts. Wat kun je nog met een kast die voor de helft afgebrand is, of een vloer die waterschade heeft geleden? Breng je mensen bij hoe ze daar op een duurzame manier mee om kunnen gaan. Medewerkers opleiden is meer dan learning on the job. Zo werkt het simpelweg niet. Ze moeten ook inhoudelijke verantwoording kunnen afleggen over een rapport. Als experts snappen waarom een leiding ineens gaat lekken, kunnen ze bovendien toekomstige schades voorkomen. Mensen mogen soms net even wat verder kijken dan ze gewend zijn. Naar mijn mening gebeurt dat nog te weinig.”

Anderen bekeken ook