Resulteert uitstel onderhoud infrastructuur in schade?
Rijkswaterstaat is in Nederland verantwoordelijk voor de kunstwerken in ons wegen- en waternet. Dit betreffen onder andere viaducten en bruggen. Onderhoud van dit soort kunstwerken, met name bruggen en sluizen, is noodzakelijk. Om verschillende redenen wordt dit onderhoud steeds vaker uitgesteld. In het recente verleden leidde dit tot plotselinge problemen bij de brug in de A27 bij Gorinchem. Nu is recent het noodzakelijke onderhoud aan de Van Brienenoordbrug uitgesteld.
Uitstel van onderhoud resulteert vaak in meerkosten van dit onderhoud, maar zal dit ook tot schade leiden? Vooralsnog mag ervan worden uitgegaan dat Rijkswaterstaat een goede monitoring van de kunstwerken uitvoert, zodat in principe onderhoud/herstel wordt uitgevoerd voordat er een serieus bezwijkrisico is. Wanneer onderhoud echter last-minute moet worden uitgevoerd, staat de betreffende aannemer onder tijdsdruk. Bij het werken onder tijdsdruk is de faal-/foutkans altijd groter.
In die zin is het risico op schade voor technische verzekeraars door uitstel van dit onderhoud niet zozeer een direct risico, maar wel een indirect risico vanwege het dan werken onder tijdsdruk. Vanuit die optiek hebben verzekeraars belang bij tijdig onderhoud.