L’histoire se répète

Duurzaam schadeherstel moet de gangbare praktijk worden bij het afhandelen van schade. Die visie spreekt uit het Manifest Duurzaam Schadeherstel dat vorig jaar is ondertekend door het NIVRE, het Verbond van Verzekeraars en Schoonmakend Nederland. In een serie over duurzaam schadeherstel is deze keer Adriaan Westerhof namens NIVRE Calamiteiten en Projecten (NCP) aan het woord.
NCP houdt zich op dit moment voor opdrachtgever Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) bezig met mijnbouwschades, waarbij het zich heeft toegelegd op schades aan monumentale panden. Voor mijnbouwschade aan andersoortige panden worden andere partijen ingezet. Welke rol ziet Adriaan voor NCP weggelegd om gedupeerden aan te sporen tot duurzaam schadeherstel en zo de afvalberg te verminderen?
“Als de schade veroorzaakt wordt door een specifieke calamiteit, zoals een overstroming, dan is NCP degene die de werkwijze en visie van schadebegroting neerlegt. Daar komen onze eenduidigheid en onafhankelijke positie vandaan en op dat moment zijn wij in staat om over duurzaam herstel een visie te ontwikkelen. Bij het project aardbeving Groningen werken NCP en de overige deskundige-partijen met een verplicht en leidend herstel- en calculatiepakket van de opdrachtgever. Er is voor NCP en de andere deskundige partijen helaas geen (regie)rol weggelegd om gedupeerde en/of aannemers aan te sporen tot duurzaam herstel. Overigens biedt IMG de gedupeerde in bepaalde situaties wel de mogelijkheid tot ‘Duurzaam Herstel’ aan, waarbij het herstel zo wordt uitgevoerd dat de kans op schade bij een nieuwe aardbeving wordt verkleind. Echter, met dit traject heeft NCP geen bemoeienis en is het in dit kader wellicht ook qua benaming wat verwarrend, omdat in dit geval het duurzame later komt. Een schade na een aardbeving ontstaat immers niet opnieuw.
Het bovenstaande geeft wellicht ook weer dat Duurzaam Herstel, dus met zorg voor het milieu en het gebruik van grondstoffen, nog niet de standaard is. De reden waarom je bijvoorbeeld tot nu toe niet herstelde met gebruik van bijvoorbeeld gebruikte bouwmaterialen maar simpelweg verving, komt met name voort uit economische motieven.
De vraag is echter of die economische motieven altijd moeten standhouden. Dat is een discussie die verzekeraars moeten voeren door met elkaar in gesprek te gaan. Schade-experts kunnen daarmee helpen door het gesprek aan te gaan met de partij die de mogelijke extra kosten moet betalen en met verzekerden en de verzekeringsmaatschappij om de mogelijke risico’s te bespreken. Dat zou ook een mooi gesprek zijn met IMG in het huidige dossier wat NCP nu onder zich heeft. Wij moeten dus zorgen dat die discussie op gang komt, want als milieubesparende maatregelen geld kosten, gaat zoiets niet automatisch. Er zijn echter wel mensen die een duurzame oplossing willen en die kan je tegemoetkomen door het aanbieden van de optie Duurzaam Herstel ondanks eventueel hogere kosten.”
Garantie bieden
“De crux zit ‘m er echter vooral in dat je ook garantie op de reparatie moet geven. Net zoals er op nieuwe kozijnen fabrieksgarantie zit, zo zal er ook op gerestaureerde kozijnen garantie moeten komen. Ik voorspel je dat dat gaat gebeuren, want l’histoire se répète. In de jaren ’70 en ’80 waren er namelijk ook al reconditioneringsbedrijven in Denemarken die alles repareerden en na reparatie dezelfde garantie gaven als de fabrieksgarantie. Zoiets zou je nu weer moeten introduceren. En dat kan, daar ben ik van overtuigd, net zoals toentertijd. Denk aan het fenomeen ‘corrosiestop’, waar destijds niemand in geloofde. En nu is dat in de schoonmaakbranche heel gebruikelijk.
Dus, als de markt het wil, kan de expert het regelen. Eén ding staat vast: de schoonmaker die in technisch opzicht met afstand vooroploopt, kan alles. Die heeft altijd al moeten innoveren uit concurrentieoverwegingen.
Er is dus echt wel een rol weggelegd voor de schade-expert. Zeker nu IMG in dit geval graag duurzaam wil laten herstellen. En dan heb je nog iemand nodig die het moet regelen en het gesprek daarover moet aangaan. En die iemand, dat is de schade-expert. Want die wil dat de eindklant tevreden is met de reparatie of reconditionering. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Voor experts zie ik hier wel een rol weggelegd. Zij zouden dit kunnen aanzwengelen en na afloop kunnen controleren of de klant krijgt wat afgesproken is.”
Oproep aan de branche
Desgevraagd heeft Adriaan ten slotte nog een oproep aan de expertisebranche, die NCP nodig heeft omdat NCP-experts inzet vanuit de aangesloten kamerbureaus mocht een calamiteit of project zich voordoen. “Het valt me op dat mensen vaak vast blijven houden aan een mening die niet verandert. Maar het vak verandert wel. Kijk maar eens een beetje buiten de directe opdrachtenstroom. Een grote groep mensen heeft oogkleppen op en heeft de neiging niet opzij te kijken. Dat komt wellicht ook door desinteresse. En als er dan zo’n oproep als deze komt, vragen ze zich serieus af waarom ze alweer iets nieuws moeten doen. Of het nooit ophoudt? Nee! Het houdt niet op. Neem eens wat afstand en probeer wat frisser tegen je vak aan te kijken door ook eens naar links en naar rechts te kijken. Experts hebben het voorrecht dat ze dit kunnen doen, want ze zijn van nature nieuwsgierig en krijgen linksom of rechtsom ook nog eens alle benodigde informatie. Doe er iets mee.”