20 februari 2025

Jaardoelen 2025 Branchebestuur Motorvoertuigen

Auteur: NIVRE
Branche Motorvoertuigen
Nivre schade experts

Ook het branchebestuur Motorvoertuigen heeft tijdens de branchebesturendag het jaarplan van het branchebestuur voor 2025 toegelicht. 

1. Herziening NIVRE-richtlijn waardevermindering
De herziene NIVRE-richtlijn waardevermindering is ingegaan. Het branchebestuur onderzoekt de werking in de praktijk en kijkt waar nodig naar verbetermogelijkheden.

Zie ook: richtlijn-waardevermindering-motorvoertuigen-1.pdf

2. Beoordeling werking contra- en arbitrageregeling
De herziene contra- en arbitrageregeling is ingegaan. Het branchebestuur onderzoekt de werking in de praktijk en kijkt waar nodig naar verbetermogelijkheden.

Zie ook: richtlijn-contra-en-bindend-advies-2024-2.pdf

3. Organiseren expertisecafé en webinars/lezingen voor ingeschreven experts Motorvoertuigen
In 2024 werd er met veel succes een expertisecafé Motorvoertuigen georganiseerd. In 2025 wil het branchebestuur dit vervolgen en waar mogelijk uitbreiden met webinars en lezingen ten behoeve van kennis en kunde van NIVRE-re’s werkzaam in de branche Motorvoertuigen.

4. Ontwikkelen competentiedossier
Tot op heden wordt de permanente educatie van een NIVRE Register-Expert geduid in het behalen van PE-punten. Per twee jaar dienen er 20 PE-punten te worden behaald. Waar voorheen voornamelijk kennispunten als belangrijk ervaren werden om te behalen, zien we dat er meer een verschuiving optreedt naar punten op het gebied van vaardigheden. Branchebestuur Motorvoertuigen wil inbreng geven aan dit NIVRE-brede brancheoverstijgende competentiedossier.

5. Formuleren standpunt uurlonen inzake schadevaststelling
Het uurloon is een component voor de hoogte van het schadebedrag. Verzekeraars vragen experts de hoogte van de schade te bepalen. Het branchebestuur buigt zich over de volgende vragen: Past het vraagstuk over het beoordelen van de hoogte van het uurloon op de tafel van het NIVRE? Past het bij het NIVRE om zich hierover uit te spreken?

Zo ja: 

  • Is het de taak van de NIVRE Register-Expert om de redelijkheid/hoogte van het uurloon te beoordelen als zijnde component van het schadebedrag?
  • Wat is hier binnen het NIVRE al over bekend en vastgelegd? Ook bezien vanuit andere branches
  • Hoe komen we tot een uniforme uitspraak en werkwijze in de praktijk?

6. Herziening Verbondsregelingen: Taxi, huurauto, leaseauto
Genoemde Verbondsregelingen zijn inmiddels behoorlijk gedateerd en mede daardoor in de praktijk niet altijd meer goed bruikbaar. Het branchebestuur wil een bijdrage leveren aan het moderniseren.

Anderen bekeken ook