Leestip: Duurzaam schadeherstel: van vervangingsmaatschappij naar koestermaatschappij

Klanten helpen bij het maken van duurzame keuzes. Hoe pak je dat aan als verzekeraar? Lid van het kernteam en van een van de projectgroepen van het Manifest Duurzaam Schadeherstel Michel van Leuven is in het dagelijks leven Lead Duurzaam Herstel bij Nationale-Nederlanden. Hij geeft tijdens de Schademiddag 2025 een kijkje in zijn keuken. “Dat je bij schade focust op herstellen in plaats van vervangen, moet je de klant wél vertellen.”
Build back better
Polisvoorwaarden zijn het fundament van een verzekering. “Daarom hebben we sinds kort 8 duurzame features opgenomen in de voorwaarden van onze woonverzekering”, legt Leuven uit. “Zo laten we klanten zien dat, en hoe zij bij schade een duurzame keuze kunnen maken.” Hij benoemt een aantal features zoals refurbished mobiele elektronica, nieuwe duurzame installaties en bio-based woningen.
Hij vervolgt: “Veel van die features zijn gebaseerd op het principe van build back better. Want waarom iets na een schade terugbrengen in de oude staat als het ook duurzamer kan? Daarnaast stellen we, bovenop de verzekerde schade bijvoorbeeld extra budget beschikbaar voor verduurzaming. Denk bijvoorbeeld aan ruitbreuk van enkel glas. Dat vervangen we liever door dubbelglas. De extra kosten die daarbij komen kijken, nemen wij voor onze rekening.”
Van Leuven sluit de sessie af met de mooie woorden: “Laten we als sector samen werk maken van de transitie van de vervangingsmaatschappij naar een koestermaatschappij. Een maatschappij waarin we meer gaan houden van onze spullen.”
Lees hier het volledige artikel.
Fotografie: Ivar Pel