CED/EMN: Eigenaarschap en verantwoordelijkheid zijn cruciaal
In de reeks artikelen over duurzaam schadeherstel komt vandaag CED/EMN aan het woord. Met George Oostrom (general director EMN) en Karin Korstanje (managing director CED Nederland Advice Volume & Claims) bespraken we hoe dit expertisebureau met meer dan 2500 medewerkers in Europa zich al jaren inzet voor een groenere toekomst.
We spraken over interne masterclasses, samenwerkingen en keuringen van herstelbedrijven als manieren om duurzaamheid te bevorderen binnen CED. We behandelden thema’s als elektrificatie, CO2-uitstoot meten en duurzame keuzes in bedrijfsvoering. De rol van fiscale prikkels en het overheidsbeleid in het stimuleren van duurzame keuzes kwamen ter sprake, evenals de complexiteit van duurzaamheidsrapportage en inclusiviteit in duurzaamheidsinspanningen. Zowel George als Karin wijzen op de uitdagingen en kansen binnen bedrijven en benadrukken eigenaarschap en verantwoordelijkheid als cruciale elementen.
Gezamenlijke missie
Karin: “Bij ons is duurzaamheid niet zomaar een modewoord; het is een passie die heel veel collega’s in alle landen voelen. Van de top tot de basis moedigen collega’s elkaar aan om bij te dragen aan een groenere planeet. Duurzaamheid is niet alleen een doel bij CED; het is een gedeelde missie die door iedereen wordt omarmd. Of het nu gaat om het inzetten van instant-expertise, een groen tijdslot om de reistijd te bekorten of het verminderen van CO2-uitstoot bij herstel, om maar wat voorbeelden te noemen, medewerkers zijn actief betrokken bij het streven naar een groenere bedrijfsvoering en duurzaam schadeherstel. Met masterclasses en opleidingsprogramma’s wordt het bewustzijn van collega’s en relaties vergroot en wordt kennis over duurzame praktijken verspreid.”
Op de vraag vanaf wanneer CED naar duurzame oplossingen kijkt, geeft George aan dat CED Repair al vijftien jaar bestaat. “Toen waren we al een roepende in de woestijn. Nu is het ingebakken in onze cultuur om te streven naar een duurzamere manier van werken en zetten we tooling in.”
Tooling om berekeningen te maken
Want als innovatieve organisatie houdt CED zich ook bezig met de ontwikkeling van tools om berekeningen te maken. Karin vertelt over de pilot van een tooling die momenteel bij CED in Frankrijk loopt. “Met die tooling kunnen berekeningen gemaakt worden, bijvoorbeeld om inzichtelijk te maken hoeveel kilometers een expert maakt en wat dat betekent voor de CO2-uitstoot. En als je vervolgens overgaat naar herstel: wat het verschil is in kosten tussen bijvoorbeeld een vloer partieel vervangen met een bepaald type vloer versus vervanging met een ander type vloer dat veel minder uitstoot met zich meebrengt. Al deze gegevens worden gekoppeld aan een grote database. Het is ons streven om die tool binnen nu en zes maanden naar Nederland te halen. We zijn natuurlijk gewoon een innovatieve organisatie en als marktleider mag het ook wel van ons verwacht worden dat we met dit soort tooling komen om daarin onze verantwoordelijkheid in de markt te pakken.”
Samenwerken en kennisdelen
George benadrukt de noodzaak om kennis te delen en samen te werken: “Je kan duurzaam schadeherstel niet dwingend opleggen, maar als je wil dat dit beklijft, dan moet dat breed gedragen worden met de juiste voorbeelden. Neem zo’n voorbeeld als een groen tijdslot om de rijroute van een expert te optimaliseren, daar kan helemaal niemand bezwaar tegen hebben. Okay, iets dergelijks is slim bedacht en eigenlijk ook heel eenvoudig, maar je moet er maar opkomen. En je moet het daarnaast ook maar doen. Het gaat dus om eigenaarschap en – los van het feit of verzekeraars willen dat we duurzaam gaan herstellen – hier ligt ook een enorme verantwoordelijkheid bij ons als organisatie. Wij kunnen duurzaam herstellen, maar als een expert er naartoe moet rijden waardoor de CO2-uitstoot vijf keer zoveel wordt, dan kan je je afvragen of je als expertiseorganisatie wel goed bezig bent. Dit zijn even wat verkeerde grootheden, maar dit maakt wel duidelijk waar we mee te dealen hebben.
Door herhaaldelijk te benadrukken waarom duurzaamheid essentieel is en welke impact het kan hebben, kunnen we anderen motiveren om ook bij te dragen aan een groenere toekomst. Het gaat niet alleen om wat we zeggen, maar ook om wat we laten zien door middel van concrete acties en voorbeelden.
Zo worden alle herstelbedrijven waar wij mee samenwerken gekeurd door drie collega’s die continu de kwaliteit van ons herstelnetwerk onderhouden, controleren en de mooie voorbeelden eruit halen om die weer met elkaar te delen. Dus we zorgen er ook voor dat ze twee keer per jaar bij elkaar komen. En soms zijn dat concurrenten, maar je ziet dat ook concurrenten er behoefte aan hebben om dingen met elkaar te delen, dus dat faciliteren we. In ieder geval willen we op die manier onze eigen standaarden zo duurzaam mogelijk maken.”
En zo streeft CED naar continue verbetering en kennisdeling om een positieve impact te maken op duurzaamheid en CO2-reductie.